Vodič Gornjačka klisura

Kako stići do Gornjačke klisure:

Iz pravca Beograda:

Put-do-Gornjaka-final-bez-karte_small

Vozite se autoputem Beograd-Niš (E-75) od Beogarda do Malog Požarevca i dalje do petlje za Požarevc nekih 60 km. Skrenite u pravcu Požarevca i vozite do PožarevcaStena je istočno orjentisana, tako da je poslepodne uvek u senci, te je mogu}e penjenja i u toplim letnjim danima. Isto tako, zbog relativne blizine Beogradu, preporučujemo i dolazak samo na posledpodnevno penjanje dugim Junskim i Julskim danima. Idealno doba godine za penjanje je svakako proleće i jesen, kada je penjanje prijatno i pre i poslepodne. još dodatnih 18 km. Obilaznica vodi oko Požarevca ka Majdnapeku, Kučevu i Petrovcu. Ne ići kroz grad. Vozite obilaznicom do skretanja u pravcu Petrovca na Mlavi. Do Petrovca je potrebno 24 km. Prođite kroz Petrovac i vozite u pravcu Kropoljina još nekih 24 km. Nakon Kropoljina vozite u pravcu Žagubice, i nakon par kilometar ući ćete u Gornjačku klisuru.

Iz pravca Niša:

Postoje dve varijante:

a) Vozite se autoputem Niš-Beograd (E-75) do isključenja za Svilajnac.
Nakon 8 km ući ćete u Svilajnac i put dalje vodi u pravcu Petrovaca još nekih 34 km. Od Petrovca vozite u pravcu Kropoljina još nekih 24 km. Nakon Kropoljina vozite u pravcu Žagubice, i nakon par kilometar ući ćete u Gornjačku klisuru.

b) Vozite se autoputem Niš-Beograd (E-75) nešto kraće do petlje za isključenje za Ćupriju. Nakon što izadjete sa autoputa, vozite se u pravcu Despotovca nekih 23 km. Nakon Despotovca vozite u pravcu Dvorišta odnosno Strmostena. Nakon Dvorišta a pre Strmostena potrebno je skrenuti na Sever (levo), na put koji vodi nekih 31 km do Kropoljina. Nakon Kropoljina vozite u pravcu Žagubice, i nakon par kilometar ući ćete u Gornjačku klisuru.

Preporučujemo korišćenje varijante a). Bez obzira na nešto duži, ovaj put je dosta kvalitetniji. A, i manje će Vam vremena biti potrebno zbog duže vožnje po autoputu.

Kako pronaći "Stenu ispod puta":

gornjak_final_small

Nekoliko km pre ulaska u klisuru nalazi se selo Ždrelo u kome su prodavnica i pl. dom. Na samom ulasku u klisuru nalazi se kamenolom. Ispod upravne zgrade kamenoloma nalazi se prvi izvor pijaće vode - "Ladne vode". Na 2-3 km od Kamenoloma nalazi se sa desne strane puta, a preko puta reke, ribnjak. Nakon još 1-2 km od ribnjaka dolazi se do sledećeg izvora - "4 lule" koji se nalazi tik pored puta sa leve srane. Ovde se može parkirati ili nastaviti još 100-ak metara i potom skrenuti desno makadamskim putem koji nas za nekih 150m dovodi hodom uz reku do "Bloka Ispod puta".

Za blok Iznad puta treba nastaviti od izvora "4 lule" još 500m asfaltom do ostataka starog manastira koji je uzidan u stenu odmah iznad puta i jasno je vidljiv sa njegove leve strane. Tu se može ostaviti auto i ako se potom okrenemo suprotno od dotadašnjeg pravca kretanja i uočimo dalekovod videćemo "Blok Iznad puta" koga čine markantne bele ploče ispod dalekovoda.

Preporučujemo:

1. Spavanje: Moguće je na mogobrojnim "pecaroškim" livadicama pored same reke Mlave ili oko pl. doma koji se nalazi u selu Ždrelo. Do doma se stiže kada se putem koji vodi od magistrale Petrovac - Žagubica prodje kroz centar sela i nastavi dalje, po izlasku iz sela iza drugog borovog šumarka može da se uoči dom sa desne strane (udaljen oko 100-ak metara od puta). Naravno da i on moze da se koristi za spavanje, obično je otvoren vikendom. Pijaća voda u slučaju spavanja oko doma, bila bi na česmi u centru sela.

2. Stena je istočno orjentisana, tako da je poslepodne uvek u senci, te je moguće penjenja i u toplim letnjim danima. Isto tako, zbog relativne blizine Beogradu, preporučujemo i dolazak samo na posledpodnevno penjanje u dugim Junskim i Julskim danima. Idealno doba godine za penjanje je svakako proleće i jesen, kada je penjanje prijatno i pre i poslepodne.